צברוס Tzabaros היא התאמה של לינוקס מינט xfce 17.1 לקהל דובר העברית. מלכתחילה אני לא מוכשר היטב לסקר אותה כי הדבר העיקרי שהיא רוצה לענות עליו – לספק ממשק נוח וידידותי בעברית – הוא לא משהו שממש חסר לי. השאיפה השנייה שלה – להזכיר את ווינדוז XP, לא נראית לי שאיפה ראויה במיוחד.

היות שההפצה היא למעשה מינט xfce 17.1 אני לא בטוח שיש המון מה לסקר בה (אולי יעירו לי הערות או יפנו את תשומת לבי לדברים שפספסתי). אני כן יכול לציין ש־17.1 מגיע עם כמה תכנות די ישנות, כמו למשל ליברה אופיס 4.2.

Tzabaros

המערכת מגיעה עם הפונטים של Culmus והפונטים של Mscorefont (פונטים חינמיים אך לא חופשיים של מיקרוסופט) מותקנים. כמו כן, נראה שליברה אופיס כבר עברה התאמה לעברית ומאפשרת, למשל, תיקון שגיאות בעברית מהקופסה (בהתקנה רגילה נדרשים להתקין פלאגאין שצריך להוריד מהאינטרנט. כאב ראש לא קטן למשתמשים רבים). מותקנים גם המילונים של hspell שנותנים תיקון שגיאות בעברית בתכנות רבות אחרות (למשל ב־gedit). אלה בהחלט פינוקים ראויים.

הממשק הגרפי נראה מיושן למדי ככל שזה נוגע לבחירת האייקונים, מסגרות החלונות וצבעי הפנל. אולי זה אמור להזכיר את ווינדוז XP אבל זה לא לטעמי.

פריסת העברית שמגיעה כברירת מחדל היא פריסת Hebrew הרגילה שאינה תומכת בניקוד. זה קצת מצער בהפצה שאמורה להצטיין בתמיכה בעברית, לנוכח העובדה שבלינוקס יש היום סטנדרט תמיכה בעברית עם ניקוד שלעניות דעתי עדיף על כל מה שיש לווינדוז להציע. הייתי ממליץ ליוצרים לשלב את המקלדת הזאת בהוצאה הבאה:

Hebrew (lyx)

זו פריסת מקלדת מצוינת שניתן לנקד בה בהקשה על shift בשילוב עם אותיות עבריות שונות (ח' לחיריק, ו' לחולם וכו').

במכונה וירטאולית המערכת רצה יפה מאוד על 1024MB זיכרון, אבל הפרחים במקרה זה הם ללינוקס מינט ול־xfce, סכבקי משכבר הימים.

המערכת, כאמור, היא מערכת לינוקס מינט על כל הנוחות והידידותיות שבה. אז כמו ילד טוב שדרגתי למינט 17.2. אחרי עדכון המערכת אבד הרקע של צברוס, אבל שאר הדברים שבדקתי נראו פועלים. לא נראה שזה יוצר בעיה מיוחדת.

תמונת הרקע הלכה לאיבוד עם השדרוג
תמונת הרקע הלכה לאיבוד עם השדרוג

יש פה איזו תכנה שנוגעות לדרייברים לרשת אלחוטית. ייתכן שהיא חשובה אבל נראה לי שצריך להפעיל את ההפצה על חמרה אמתית (ואולי כזאת שללינוקס מינט יש קושי אתה?) כדי לראות זאת.

Tzabaros3

אין לי מה לומר על הרצון לדילוג הפצה. אני משתמש בלינוקס מינט xfce על הנייד שלי ועל מחשב המדיה שלי. אבל הסטאפ של צברוס לא היה מושך בעיני כשלעצמו. בעיני יש טעם ב"הפצה" או ההתאמה הזו, ולו רק מתוך כך שהיא חוסכת חלק מהסטאפים לעברית, דבר שעלול לשבור חלק מהמשתמשים, אבל הייתי חוסך בעיצוב דמוי ה־XP (שבעיני הוא מיותר) ומוסיף עוד כמה התאמות לשפה (פריסת מקלדת עם ניקוד למשל).

