אז שוב אנו בתָכניתנו "אלעד פותר בעיות איזוטריות שרוב האנשים לא יחשבו שהן בעיות".

התחלתי ללמוד יידיש. אני עובד עם המחשב בשיעור. בין העיצורים שקיימים ביידיש יש את פֿ, ובֿ, שצריך לסמן אותם עם הסימן הרפה. אממה, בפריסת המקלדת שאני משתמש בה (Hebrew lyx) יש רק ניקוד סטנדרטי של עברית מודרנית (בסידור נוח להפליא וקל לשינון). הפריסה לעברית תנכית כוללת את הסימן הרפה, אבל היא לא נוחה ומלאה סימנים מיותרים.

אבל, אם יש דבר שלינוקס לימד אותי זה שהמחשב צריך לעשות בדיוק מה שאני רוצה ולא להפך. אז הנה הדרך להוסיף את סימן הרפֿה לפריסת המקלדת Hebrew lyx.

ההגדרות של פריסת המקלדת בעברית נמצאות (בהפצות מבוססות דביאן. אני מבין שזה מאוד דומה בהפצות שאינן מבוססות דביאן, אך ההגדרות נמצאות בספרייה אחרת) בקובץ:

/usr/share/X11/xkb/symbols/il

ראשית, צרו לעצמכם גיבוי לקובץ הזה. כתבו בטרמינל:

sudo cp /usr/share/X11/xkb/symbols/il /usr/share/X11/xkb/symbols/il_backup

אם אי פעם תרצו לחזור למצב הקודם אתם רק צריכים להריץ:

sudo cp /usr/share/X11/xkb/symbols/il_backup /usr/share/X11/xkb/symbols/il

כעת נערוך את הקובץ. אני מעדיף עריכות טקסט כ־Root לעשות לא עם עורך הטקסט המובנה של המערכת (Gedit במקרה של לינוקס מינט) אלא עם עורך טקסט גרפי פשוט שנקרא leafpad (או עם Nano כשאני רוצה משהו מהיר ונגיש).

gksu leafpad /usr/share/X11/xkb/symbols/il

בתוך עורך הטקסט הריצו חיפוש עם ctrl+f למושג:

Hebrew (lyx)

גללו מתחתיו עד למקום בו כתוב:

key <AC04> { [ hebrew_kaph, hebrew_kaph ] };

החליפו את השורה הזאת בשורה:

key <AC04> { [ hebrew_kaph, 0x10005bf ] }; // Rafe

עכשיו שמרו את הקובץ וצאו מעורך הטקסט.

עריכה מאוחרת: גיליתי עוד שלב שכדאי לעשות. מסתבר שבאובונטו 13.10 ומעלה (והמערכות המבוססות עליו) המערכת ממשיכה לזכור את ההגדרות הקודמות, לפעמים אפילו אחרי אתחול. כדי להתמודד עם זה כדאי ראשית למחוק את הקבצים הזמניים הרלוונטיים:

cd /var/lib/xkb/
sudo rm *.xkm

לאחר מכן, תנו פקודה לרענון פריסות המקלדת:

sudo dpkg-reconfigure xkb-data

יש לציין שעל מחשב אחד הספיק לי אתחול של המחשב ומחשב אחר דרש את הפרוצדורה לעיל. נסו ותיהנו. הנה קישור שימושי לנושא.

אתחלו את המחשב (או רק את שרת X). כעת לחיצה על shift+כ כשפריסת המקלדת שלכם מכוונת על Hebrew lyx תספק דגש רפה.

ניתן, מן הסתם, להשתמש בהנחיות הללו כדי להתעלל בפריסה בעוד מגוון של דרכים – אולי פחות איזוטריות.

בהצלחה.

