ההפצה האחרונה שהצטרפה למסדר ההפצות האהובות עלי היא MX-15 "Fusion‎"‎, הפצה שההיסטוריה שלה קצת מורכבת ופחות משנה לעניינינו (היא שיתוף פעולה בין קהילת mepis שהייתה לה הפצה מבוססת דביאן, שכבר אינה בפיתוח, וקהילת antiX, שעודנה מפתחת הפצות מבוססות דביאן עם מגוון מנהלי חלונות אקזוטיים). אנסה לספר קצת על מה שיש בה.

ברוכים הבאים
ברוכים הבאים

ההפצה בפסקה אחת

הפצה ידידותית (אם כי פחות מתאימה למתחילים לחלוטין) וקלה מאוד (תפעל סביר גם על מעבד אטום וג'יגה RAM, וכנראה גם פחות), יושבת על בסיס איתן של דביאן Jessie (הגרסה היציבה העכשווית של דביאן), מלאה בכלים גרפיים נוחים למשימות שעשויות להיות מורכבות בדרך אחרת (עוד על כך בהמשך), מגיעה מצוידת במאגר תָכנה משלה שנותן גישה להרבה מאוד תָכנות עדכניות ומתעדכן באופן יום־יומי (בעוד שבסיס דביאן נוטה להישאר עם גרסאות ישנות למדי של תָכנות), כוללת גישה להתקנה ידידותית של קודקים, משתמשת בסביבה גרפית אהובה, עדכנית ונוחה (Xfce 4.12.2, שוב, לעומת Xfce 4.10 שעוד רגע חוגגת ארבע, שנמצאת בדביאן), וכן מגיעה עם כלי נוח לעבודה עם מאגר Backports של דביאן, שמספק גישה למאגר התכנות העדכניות של דביאן ג'סי, שהעבודה אתו בדביאן היא קצת מגושמת (בדביאן נדרשות פקודות מיוחדות כדי להתקין ממנו ולא ניתן לגשת אליו בפשטות דרך Synaptic). כדי לקנח, יש לה תָכנת "התקנה בקליק אחד" של מגוון תָכנות שעשוי להיות מעט מורכב להתקין אחרת (כן כן, אותו הרעיון שזוכה – בצדק – לשבחים כ"כ רבים באובונטו מאטה).

התקנה

כבר כאן יש כמה דברים מעניינים. הראשון: ההפצה מפותחת כל הזמן וזוכה לתכונות חדשות, וניתן להוריד "גרסה עדכנית" שיוצאת כל חודש. אני ממליץ בחום להוריד את הגרסה העדכנית שיצאה בספטמבר 2016, היות שמלבד קיצור הזמן הנדרש לעדכונים עם ההתקנה, היא כוללת גם כמה תכונות חדשות שלא כלולות ב־ISO המקורי של MX-15 שיצא בדצמבר 2015 (ניתן, כמובן, להתקין ידנית את התכונות החדשות, אך הן לא יתקינו את עצמן אוטומטית בעדכונים).

לתכונה המעניינת הבאה: השתמשתם ב־live session של המערכת, עשיתם התאמות לטעמכם וכעת אתם ניגשים להתקין בידיעה שתצטרכו לשוב ולעשות את השינויים שעשיתם במערכת החיה. לא עוד! ב־MX-15 יש אפשרות שההתקנה תשמור שינויי תצורה ותָכנות שהותקנו במערכת החיה! זה ממש מגניב.

ייבוא התצורה של המערכת החיה!
ייבוא התצורה של המערכת החיה!

שאר ההתקנה קצת בעייתית למתחילים, כי היא שואלת יותר מדי שאלות שמשתמש מתחיל לא בהכרח ידע לענות עליהם (איפה להתקין את grub, שם domain ועוד). בגדול, ברוב המקומות ניתן להשתמש בברירת המחדל, אבל בעיני זאת נקודת חולשה.

המערכת כפי שמקבלים אותה:

ברוכים הבאים
ברוכים הבאים

‏MX-15 מגיעה בתצורה הגרפית שנראית פה. אני לא מת על הפנל האנכי באופן אישי, אבל אחד הכלים שמגיעים עם המערכת מאפשר לקבל פנל תחתון בקליק אחד (כמובן, זה Xfce אז ניתן לשנות את הפנל ידנית בלי קושי רב, אבל למה להתאמץ אם אפשר לקבל את זה בקליק?). בנוסף, יש בפנל כלי ייחודי של MX-15 לנתוני מערכת. כמובן שניתן להסיר אותו ולהשתמש בכלים המובנים של Xfce אם מעדיפים, ואני מודה שלא ראיתי ייתרון מיוחד שלו על הכלים הרגילים, אבל הוא גם לא מפריע (אני מאמין שהוא פותח בשביל לאפשר את הפנל האנכי, כדי שכל השירותים השונים יסתדרו שם בצורה טובה, אבל כשמשתמשים בפנל אופקי זה לא ממש משנה).

פנל אופקי
פנל אופקי

עדכוני תָכנה

עם התחלת העבודה תראו את האייקון של עדכוני התכנה. זאת מערכת עדכון מאוד בסיסית. בסה"כ כסות גרפית דקיקה ל־apt-get dist-upgrade, אבל היא עושה את העבודה, ונותנת אפשרות נוחה לעדכון תכנה.

עדכון תכנה
עדכון תכנה

כלים ייחודיים

כאן מרוכזים הרבה מהכלים המיוחדים של MX-15
כאן מרוכזים הרבה מהכלים המיוחדים של MX-15

בהפצה כלולים לא מעט כלים ייחודיים. אמנה בקצרה וארחיב על חלקם.

  • כלי לניהול נוח של נגן Flash עדכני לפיירפוקס וכרומיום.
  • כלי לעבודה עם כרטיס רשת אלחוטי של Broadcom, שידועים בתפקודם הלא ידידותי בלינוקס (אני יכול להעיד שמחשב נייד שיש לי עם כרטיס ברודקום עתיק, עבד ישר מהקופסה, כשבלינוקס מינט למשל נדרשתי לחבר אותו למקור אינטרנט אחר ולחפש דרייברים קנייניים).
  • כלי לעריכת התפריט של Xfce (אני מודה שלא ראיתי ייתרון משמעותי שלו על הכלי המובנה Menulibre שכלול ב־Xfce).
  • כלי לניהול משתמשים.
  • כלי לתיקון הבוטלואודר(!).
  • כלי להתאמת האוריינטציה של הפנל.
  • כלי שמאפשר להפוך את המערכת הקיימת ל־iso שניתן להפעיל כמערכת חיה ואף להתקין על מחשב אחר(!!!).
  • כלי ליצירה של Bootable USB.
  • כלי להתקנה אוטומטית של קודקים בקליק אחד (הוא מתקין הרבה, ועדיין חסרים כמה שאני ממליץ להתקין ידנית. על כך להלן).
  • כלי לניהול מאגרי תכנה (בעיני הוא בסיסי מדי, ומאפשר רק לכבות או להדליק מאגרי תכנה שכבר כלולים ב־‎/etc/apt/sources.lists.d/‎. היה רצוי להוסיף לו אפשרות להוסיף מקורות ישירות).
  • מתקין תָכנות בקליק אחד (עוד עליו להלן).
  • מתקין תָכנות בקליק אחד מתוך Debian Backports, מאגר התָכנות העדכניות של דביאן.
  • תכנה למציאת אפשרויות לשיתוף באמצעות SAMBA (שוב, בעיני בסיסית מדי. אבל הרעיון נחמד מאוד).
  • בתוך Settings של Xfce ניתן למצוא עוד דבר קטן שעשוי להיות שימושי, וזה Grub customizer, שהוא ממשק גרפי לניהול של grub. הניסיון שלי אתו לא מושלם, והוא מתקשה לעתים בניהול תצורות מורכבות של יותר משתיים–שלוש מערכות הפעלה. מצד שני, אני מניח שמעטים האנשים שמשתמשים בתצורות כאלה באופן קבוע.

תכנות ברירת מחדל מעניינות

ראשית, מקבלים מבחר נאה של תכנות אינטרנט ומדיה עדכניות: Firefox ו־Thunderbird זה מובן מאליו וסטנדרטי, אבל כלולים גם VLC עדכני (2.2.4), Clementine עדכני למדי (1.2.3) וגילוי נפלא (בעיקר למשתמשים במערכות חלשות) נגן בשם SMTube שמחפש סרטונים ביוטיוב ומזרים אותם דרך VLC, דבר שמאפשר להזרים סרטונים ב־720p אפילו על מחשבים חלשים במיוחד (נטבוקים עם מעבד אטום – יש לי כמה כאלה – זוכים לעדנה).
המערכת מגיעה גם עם Asunder, שהיא התכנה המוצלחת ביותר שהתנסיתי בה בלינוקס ל־rip של דיסקי אודיו. אני מבין שהקהל לזה הולך ונעלם.
המערכת מגיעה עם ליברה אופיס 4.3, גרסה עתיקה למדי, שהיא זאת שעדיין ארוזה עם דביאן ג'סי. אני חייב להודות שאני לא ממש מוצא הבדלים בשימושיות בינה לבין גרסאות מאוחרות יותר, אבל בכל מקרה, ניתן לשדרג לליברה אופיס 5 דרך המתקין בקליק אחד.

בנוסף על כל האמור לעיל, המערכת מגיעה עם TLP, תָכנת אופטימיזציית הסוללה המצוינת, שמבטיחה להוציא את המיטב מהסוללה שלכם, בלי צורך בהתעסקות.

דברים מעניינים להתקנה בקליק אחד

  • דפדפנים. דפדפנים בכל מקום. מלבד פיירפוקס וכרומיום, יש גם את כרום, אופרה, Palemoon הקליל והאלגנטי (לחובבי גרסאות ישנות של פיירפוקס), Qupzilla עדכני ומהיר, TOR ועוד מגוון דפדפנים שמעולם לא ניסיתי.
  • Steam! הוא לא רק נמצא, הוא גם עובד מצוין.
  • Virtual Box עדכני כולל ה־Extension Pack!
Virtual Box
Virtual Box
  • ‏PlayOnLinux — זה אולי מובן מאליו, אבל הוא פה.
  • דרופבוקס.
  • Adobe Acrobat Reader! כידוע, אין יותר אקרובט רידר ללינוקס, אבל MX עדיין שומרים על הגרסה האחרונה (9) שאדובי הוציאו ללינוקס ב־2013. היא עדיין מתפקדת יפה, ויש שם כמה פונקציות שלא קל למצוא בקוראי pdf אחרים בלינוקס כרגע.
Adobe Reader
Adobe Reader
  • ‏TeamViewer.
  • OBS studio ו־SimpleScreenRecorder
    ועוד ועוד!

המלצות שלי להשמשת המערכת

יש דברים קטנים שהם גרפיים אבל בעיני ראוי לעשות אותם:
א. להפוך את הפנל לתחתון.
ב. על כותרת החלון יש כפתור של הפונקציה המיותרת roll up window שמעלימה את החלון ומשאירה רק את הכותרת. לא מבין למה זה טוב. ניתן לבטל את זה ב־settings>window manager>button layout.

דברים יותר עקרוניים, שאני מקווה שיתוקנו בעתיד:

קודקים:

מתקין הקודקים עושה עבודה יפה אבל אני ממליץ להתקין עוד כמה שעשויים להיות שימושיים. התקינו אותם כך:

sudo apt install gstreamer1.0-plugins-good gstreamer1.0-plugins-bad gstreamer1.0-plugins-ugly

עוצמת קול במערכת:

יש פה איזה באג מתגלגל כנראה מהמקור של pulse audio. הגדרת ברירת המחדל של הווליום במערכת גורמת בכל מיני אירועים (למשל, בכל סרטון שמנוגן ב־Kodi) לעוצמת הקול של כלל המערכת לקפוץ ל־100%. זה ממש דפוק. התיקון הוא די פשוט (והוא מיושם כברירת מחדל במערכות רבות, כולל לינוקס מינט ו־Arch)
לערוך את הקובץ:

/etc/pulse/daemon.conf

ולשנות את השורה:

; flat-volumes = yes

לשורה:

flat-volumes = no

שימו לב להסיר את ה־";".

לאחר אתחול הבעיה הזאת נפתרת. הצעתי כבר למפתחים לשנות זאת לברירת המחדל.

לסיכום

הפצה מעולה, מצליחה להיות גם קלה, גם ידידותית למדי (כאמור, לא למתחילים ממש…), גם יציבה וגם מספקת תָכנות עדכניות למדי. פיתוי לדילוג הפצה: 5/5 (יש לי שני מרכזי מדיה שהיא כבר מפעילה. אני עדיין עם מינט בנייח ונייד היום־יומיים. יש לי מקום בלב ליותר מהפצה אחת. פוליאמורי, אם תרצו). רוצו לנסות!